Case

Contentstrategie

Content Strategie

Denk je na over het maken van een nieuwe bedrijfsfilm? Lees dit eerst!

Het delen van slechts één video zorgt vaak voor net te weinig slagkracht om echt goed gevonden te worden. Het kost veel tijd en moeite om deze video te verspreiden en onder de aandacht te brengen. Dit is natuurlijk zonde van je marketingbudget!

In deze blog laat ik je kennis maken met een manier om meer effectiviteit te halen uit jouw videocontent (ook met een klein budget). Kijk onderaan voor een puntsgewijze samenvatting.

Broodkruimelstrategie

Een goede oplossing voor bovenstaand probleem kan de broodkruimelstrategie zijn, in plat hollands gezegd: het verkruimelen van je videocontent over meerdere kleine video’s. Het voordeel hiervan? Door je boodschap te verkruimelen over het web, maak je meer kans om klanten naar je website te lokken.

Effectief met hagel schieten

In plaats van één grote bedrijfsfilm van 5 minuten, verkruimel je je boodschap over bijvoorbeeld 10 video’s van max. 30 seconden. Deze video’s deel je dan vervolgens via verschillende kanalen op verschillende tijdstippen. Het idee is dat deze video’s ècht kort zijn. Hierdoor wordt je bij voorbaat al gedwongen om meteen tot de essentie van je verhaal te komen. Je hebt immers minder tijd om de boodschap over te brengen. Niet slap ouwehoeren, maar spijkers met koppen slaan: dat is nog eens effectief met hagel schieten.

Vergroot de kans op delen

Een bijkomend voordeel is dat je verschillende onderwerpen kunt behandelen en hiermee binnen je doelgroep nòg specifieker personen kunt aanspreken. Als iemand bijvoorbeeld niet houdt van onderwerp A, dan heb je altijd nog kans dat onderwerp B wel in de smaak valt. De kans dat je content gedeeld wordt is in dit voorbeeld dus maar liefst 2 maal zo groot.

Ook voorkom je daarmee dat de potentiële klant wordt overgoten met

(non-)informatie. Ik ben ervan overtuigd dat een klant in veel gevallen juist specificieke dingen van een organisatie wil weten en niet zit te wachten op een algemene bedrijfspresentatie.

Videomarketing on a budget

En dat is ook wel lekker: korte video’s zijn over het algemeen nog eens een stuk goedkoper te produceren. Dit zit hem simpelweg in het feit dat je minder tijd hoeft te vullen met beeld. Daarnaast creër je ook de mogelijkheid om stukjes uit vorige video’s te herhalen. Zo kun je bijvoorbeeld zonder schroom (maar met mate) dat ene mooie shot van jouw bedrijfspand of je bedrijfslogo in de opening in beeld laten komen. Dit zorgt juist voor herkenning en het wekt vertrouwen. De kosten hangen uiteraard ook samen met wàt je verfilmd wilt hebben.

Broodkruimelstrategie in 5 punten

Kort gezegd levert het ‘verkruimelen’ van je videocontent een hoop voordelen op:

  1. Je wordt gedwongen specifiek en to-the-point te zijn.
  2. Grotere kans dat jouw content gedeeld wordt.
  3. Mogelijkheid om verschillende onderwerpen behandelen.
  4. Grotere kans om gevonden te worden.
  5. Vergroten van de herkenbaarheid en vertrouwen.

Hoe nu verder?

Goed, wellicht ben je nu enthousiast geworden over mogelijkheden van videomarketing in combinatie met de broodkruimelstrategie. Maar waar ga jij het in jouw video’s over hebben? Dit hangt helemaal af van het doel van de productie, neem dat geval gerust contact op voor een adviesgesprek.